onsdag 7 augusti 2013

Kök a la 70-tal



Vår renoveringsplan för landstället är att göra utesaker på sommaren och renovera invändigt på vintern. En rätt rimlig plan kan jag känna. I vintras renoverade vi storstugan, tapetserade, vitoljade tak och slipade golv. Nu i sommar har vi målat om huset. Nästa rum på tur nu i vinter är köket. Det är idag ett tidstypiskt 70-talskök kan man säga. Mörkgrönt kakel, gulmålade väggar och bruna luckor. Kombinationen är inte särskilt vacker, men ändå, jag gillar ju 70-tal på något sätt. Jag menar, det finns ju värre tidstypiska kök (typ 90-tal!). Jag och Maja pratade om det för att tag sedan, att nu kommer 70-talet, snart kommer det vara inne igen. Folk kommer ju måla sina väggar gula, sätta ett mörkgrönt kakel till och tycka att det är snyggt. (Med andra ord kanske det bästa är att vänta några år så har vi ett heltrendigt kök plötsligt). Först var vi inne på att tapetsera väggar, måla luckor och kakla om men jag har lite beslutsångest angående luckorna. Jag tycker dom är rätt fina ändå. Men inte ihop med nuvaranda kaklet och väggen. Dessutom är luckorna i så fint skick, inte ett skav någonstans. Känns lite onödigt att måla om dom. Och jag har fått sån färgångest senaste tiden också, vafan ska man måla med för färg för att det 1. ska hålla bra 2. inte ska förgifta inomhusmiljön så mycket. Helst ska man inte måla om något alls ett barns första år, vi ska få en bebis i höst, ångest osv. Tänk lite ljust och fräscht + färgklick till dom bruna luckorna. Kanske kan det vara något? /Mvh ambivalent inför 70-tal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar