onsdag 18 maj 2011

02. Your first love

Jag hade precis börjat i fjärde klass i en ny skola med nya klasskamrater. Ganska snabbt kände jag något väldigt speciellt för den där finska killen med det fantastiskt fina namnet (tyckte jag då). J O N I. Åh han var så söt i sina mighty duckskläder och röda jacka med siffrorna "1985" på ryggen. Ja, för han spelade hockey. Oh my god, min första kärlek var en hockeykille! Och jag var inte ensam. I stort sett alla tjejer i klass 4:a var kära i Joni. Jag smög omkring i närheten av hans morfars hus på eftermiddagarna för jag visste inte var han bodde, men hans morfar med målerifirma bodde precis intill skolan, det visste jag. En vecka frågade i princip alla tjejer i klassen chans på Joni, det var lite som ett dominospel. Jag frågade också. Han svarade "jag vet inte" till alla. Dagarna gick och en fredag gick alla tjejer i klassen ihop för att kräva ett svar! Efter skolan var han tvungen att välja någon (för att säga nej till alla var inte ett alternativ?). Efter typ en timmes på skolgården med hela klassens tjejer i en halvcirkel runt honom kom äntligen hans uppgivna svar: "Jag tar väl Sofia då". Antagligen berodde detta på att jag var ny i klassen och kanske lite spännande av den anledningen, jag vet inte. Jag trodde jag skulle dö när jag hörde hans val. Var det sant? Valde han mig? Vad händer nu? Det som hände var: ingenting. Vi vågade inte ens prata med varandra. I efterhand tror jag han bara sa någon för att vi skulle gå hem. Slut på historien.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar