torsdag 13 december 2012

Jobb

När jag valde att jobba med socialt arbete, hur tänkte jag då? Jag har någon slags jobbkris. Jag vill ha lugn och ro på mitt jobb. Kunna dricka te och prata med kollegor. Inte hantera skrikande tonåringar som kastar blomkrukor i väggen, gå från varje arbetspass med huvudvärk och behöva jobba på julafton. Men jag vill inte heller jobba 8-17. Helst vill jag inte jobba alls. Jag tror inte jag har något som helst behov av att jobba faktiskt. Mitt liv är utanför arbetstid. Jag jobbar för att kunna vara ledig. Och för att få pengar. Nu är jag ledig i fem dagar. Det är ändå en belöning för att slita ut sig i ett lågstatusyrke med otacksam lön. Aa, som Hanna Hellquist sa i senaste Jakten på det perfekta livet: "Jag gillar ändå mest att bara vara ledig."

3 kommentarer:

  1. Synd att man måste spendera så mycket av sitt liv på jobbet! Då är man skyldig sig själv att hitta något som är kul! Men det är ju skitsvårt, jag prövar mig ju fortfarande fram :) Du trivdes ju på förra jobbet?! Kanske du ska leta efter något liknande? Flexibla tider, "lugnare" ungdomar och te och kollegor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mitt förra jobb var ju mitt drömjobb! Kanske är det som gör att allt känns så tungt nu, jag började liksom med det bästa. Du får kolla hur ditt verkar, är det bra får du fixa in mig!

      Radera