lördag 6 juli 2013

Färg

Jag har ju viss kemikalienoja vilket har gjort att jag exempelvis inte har målat om tripptrappstolen vi har hemma. Färg är inte bra för barn då det innehåller så mycket skit som utsöndras under lång tid efter att det är målat. Trist för måla är kul och det blir så fint. Fördelen nu är att vi har landstället där en målad tripptrappstol skulle kunna stå på altanen i någon månad eller så innan den flyttas in i inomhusmiljö. Men det där med färg är så svårt! Vattenbaserad färg håller inte måttet, det blir lätt skavmärken vilket är både fult (måste målas om snabbare) och sen tar ju flagorna vägen någonstans (inomhusluften, barnets mun osv). Färg med organiska lösningsmedel sitter ju väldigt mycket bättre men är en starkare färg med massa otrevligheter. När jag läser i min bibel den onda badankan får jag upp ögonen för äggoljatempera (recept finns på Wikipedia!) som är en slitstark färg traditionellt använd för att måla snickerier och möbler med. Typ fem ingredienser. Måste kollas upp mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar