torsdag 15 september 2011

Jag hatar det svenska språket

Jag hatar att man hela tiden måste könsbestämma personer i det svenska språket. Typ som igår när jag skulle köpa ett barnläkemedel på apoteket. Personalen frågade om barnet var en flicka eller pojke. Och jag förstår henne! Det var inte för att ge oss en rosa eller blå förpackning utan för att det är svinjobbigt att prata på ett normalt sätt utan att använda "han" eller "hon". Alternativet är att säga det könsneutrala "barnet" men det flyter liksom inte bra i språket. Samma problem om man exempelvis träffar på ett barn i parken och verkligen inte vill utgå från att det är en flicka eller pojke bara genom att titta på kläder och frisyr. Kanske vill man fråga något, vad barnet heter, hur gammalt det är eller liknande. "Vad heter barnet?" blir det alltid för mig men det låter lite konstigt och töntigt. Ett h*n-ord som hin eller hen skulle verkligen behövas i svenska språket, synd att det aldrig verkar slå igenom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar