måndag 26 september 2011

Bullar!

Inför tvåårskalaset bakade jag såklart bullar som jag gör så fort jag får möjlighet som den bulltant jag är. Nu har jag experimenterat och kommit på lite knep för att få dom saftigare. Husmorstips från tant Sofia!

- Istället för att smöra på utkavlad deg å sen sockra och kanela så gör jag en ASGOD smet av rumsvarmt smör (ju mer desto bättre), riven mandelmassa, kardemumma å vaniljsocker eller kanel. Den smetas sen på den utkavlade degen å lite i magen för den är så galet god.
- Istället för vanliga plåt, använd en muffinsplåt. Då blir bullarna höga, snygga och mindre yta exponeras i ugnen och min teori är att dom då blir saftigare.
- Istället för att pensla med uppvispat ägg bara så pensla med uppvispat ägg OCH SMÖR. Det här med smöret är återkommande. Mycket smör!



Lillasyster var med och bakade!

Provsmaka!
P.s. Glöm inte bort kanelbullens dag den fjärde oktober. Årets viktigaste dag! D.s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar